Wetgeving Privacy (AVG)
PERSOONSGEGEVENS
Vanaf 25 mei 2018 is de nieuwe wetgeving gegevensbescherming in werking getreden in de gehele Europese Unie. Door de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) hebben betrokkenen (degenen van wie persoonsgegevens worden verwerkt) meer mogelijkheden om voor zichzelf op te komen.
Als medewerker zul je bij het verwerken van persoonsgegevens bewust moeten zijn over zaken als toestemming, verwerking en bewaartermijn. Ook mogen wij geen persoonsgegevens afstaan aan externe partijen zonder een verwerkingsovereenkomst te hebben afgesloten.
Vragen/opmerkingen.
Wil je een beveiligingsincident of datalek melden? Of heb je een vraag over de verwerking van
persoonsgegevens, neem dan contact op met de privacy coördinator: gegevensbescherming@hethooghuis.nl.
WAT BEDOELEN WE MET PERSOONSGEGEVENS? |
Onder persoonsgegevens verstaan we alle documenten en vermeldingen die terug te herleiden zijn naar één persoon. Dat wil zeggen: alle geschreven, geprinte en digitale documenten die
gegevens bevatten over personen, zoals: naam, klas, (post)adres, e-mailadres, cijferlijst, aanwezigheid, social media accounts, seksuele geaardheid, gezondheid, afkomst en godsdienst.
TOESTEMMING VOOR VERWERKING |
Een persoon ouder dan 16 jaar mag zelf toestemming geven voor het verwerken van persoonsgegevens of publiceren van beeldmateriaal. Voor jongere personen is toestemming van een ouder/verzorger noodzakelijk.
DO’S
- Controleer of je device de juiste beveiligingssoftware bevat,
laat je device controleren bij een servicepuntmedewerker.
- Gebruik altijd een sterk wachtwoord en een schermbeveiliging.
- Wees je bewust van alle persoonsgegevens die je verzamelt en
de reden waarom je deze verzamelt.
- Ga zorgvuldig om met schriften/boeken waarin
leerlinginformatie staat.
- Maak zoveel mogelijk gebruik van de door Het Hooghuis
aangeboden cloudomgevingen Office 365, Onedrive en
SharePoint.
- Vernietig na verwerking de achtergebleven documenten op de
juiste manier: papierversnipperaar of afvoercontainer.
- Probeer één keer in het half jaar digitaal je bestanden op te ruimen.
- Maak een melding bij onzorgvuldige verwerking (datalek) van
persoonsgegevens bij gegevensbescherming@hethooghuis.nl.
- Bij twijfel neem je contact op met de servicepuntmedewerker
|
DON’TS
- Deel géén persoonsgegevens met een derde partij
(buiten Het Hooghuis) zonder toestemming van de betrokkenen
Voor het opstellen van een verwerkingsovereenkomst,
neem contact op met: gegevensbescherming@hethooghuis.nl.
- Verzamel en bewaar persoonsgegevens niet langer dan nodig is
voor het beoogde doel.
- Zet geen persoonsgegevens op usb-sticks of externe harde schijven.
- Geen brieven, lijstjes, usb-sticks en geprinte documenten laten slingeren.
- Print niet meer dan nodig is.
|
We vinden het belangrijk om te delen welke mooie dingen er zoal op onze scholen gebeuren. Echter zullen we rekening moeten houden met wat we online delen. Onder social media verstaan we onder andere: Twitter, Instagram, Facebook, Facebook Messenger, YouTube, Snapchat, LinkedIn en Whatsapp.
DO’S
- Controleer in het leerlingvolgsysteem of ouders/verzorgers
toestemming hebben verleend, alvorens je beeldmateriaal
online plaatst.
- Gebruik voor school-/werkdoeleinden een ander
socialmedia-account dan je privé-account.
- Weiger vriend- of volgverzoeken van leerlingen
en ouders op je privé account.
- Meld social media misbruik bij de privacy-coördinator
of via Meldknop.nl.
- Gebruik het e-mailverkeer om contact te hebben met leerlingen.
- Het gebruik van een Whatsapp-groep is toegestaan.
|
DON’TS
- Plaats geen tekst, foto’s of video’s online zonder toestemming
van alle betrokkenen.
- Heb geen één-op-één contact met leerlingen via social media kanalen.
- Bespreek geen privé zaken via social media kanalen met leerlingen of ouders.
- Publiceer geen vertrouwelijke of persoonsgebonden informatie over
school, medewerkers, leerlingen en of ouders/verzorgers.
- Publiceer geen uitingen die de naam van Het Hooghuis schaden.
- Geef geen privé-meningen op of via Het Hooghuis gerelateerde kanalen
|