Thuis werken / Microsoft Teams FAQ voor Medewerkers

Hieronder staan antwoorden op de meest, aan ons, gestelde vragen m.b.t. thuis werken en Microsoft Teams voor medewerkers:

Algemeen Medewerkers

Hoe kan ik een schermfilmpje opnemen met Windows?

Selecteer het programma wat je wilt opnemen, druk dan op +g. Je kunt nu de opname starten. De microfoon staat standaard uit, maar deze kun je hier ook aanzetten.

Hoe kan ik zien of er updates klaarstaan voor mijn laptop?

Het is belangrijk dat je laptop up-to-date blijft. Dat betekent dat je van tijd tot tijd updates moet uitvoeren. Doe je dat niet, dan kan het zijn dat je laptop minder goed gaat werken.

Je kunt zelf opzoeken of er misschien updates klaarstaan die je moet installeren. Zie hieronder:

Windows updaten

Office updaten

Teams updaten

Minecraft

Hoe maak ik in SOMtoday een fotolijst van mijn groep?
Hoe zorg ik dat mijn docking station goed werkt?

De eerste keer: drivers downloaden

LET OP: heb je met je laptop nog niet eerder via een docking station gewerkt download dan de software  van displaylink.

Ik heb drivers gedownload maar het werkt niet

Stap 1: stroom van je docking station afhalen en na een minuutje er weer op

Stap 2: werkt dit niet, probeer dan een andere usb-poort op je laptop

Stap 3: werkt dit niet, zoek dan in je laptop of er updates klaar staan. Is dit het geval, update dan je laptop. Zie: Windows updaten

Bovenstaande lost in meer dan 85% van de gevallen het probleem op. Lukt het niet, neem dat contact op met het servicepunt.

 

Ik heb een vraag over de werking van studiewijzers in Somtoday, waar kan ik hierover meer informatie vinden?

Somtoday heeft hierover een video gemaakt:

Studiewijzers in Somtoday Docent from Somtoday on Vimeo.

Ik wil met Quayn aan de slag. Wat te doen?

Heb je nog geen account? Informeer bij de Quaynbeheerder van je locatie. Hij/zij kan ervoor zorgen dat er accounts voor jou en je leerlingen worden aangemaakt.

Handleiding voor het gebruiken van Quayn vind je hier: https://maken.wikiwijs.nl/154912/Quayn_Hooghuisbreed___DOCENT

Ik wil mijn wachtwoord wijzigen. Hoe moet dat?

Je kunt in één keer je wachtwoord voor verschillende toepassingen die we op school gebruiken, wijzigen.

Lees deze instructies voordat je het wachtwoord aanpast.

Kies bij (Leerlingen)

Deze link: https://pw.stichtingcarmelcollege.nl/sspr

Ik wil Woots gebruiken. Kan dat?

De locaties ZuidWest, Stadion, Heesch, TBL en Mondriaan hebben in principe toegang tot Woots. Dit is het nieuwe online toetsplatform van het Cito t.b.v. de afname van kijk- en luistertoetsen voor de moderne vreemde talen en Nederlands. Maar je kunt Woots ook buiten je schoolexamens om gebruiken.

Aanmelding

Zowel docenten als leerlingen kunnen aanmelden via SOMtoday. Er is dan geen extra inlog nodig.

Docenten

Voor docenten is het gemakkelijk om de link naar Woots bij het tabje leermiddelen te plaatsen.

Handleidingen plaatsen linkje + werken met Woots voor docenten

Leerlingen

  • Aanmelden bij SOMtoday
  • Nieuw tabblad in zelfde browser openen
  • Intypen: https://woots.nl en klikken
  • Het aanmeldscherm verschijnt. Klik hier op inloggen. Klik vervolgens op ‘selecteer je school’. Je hoeft niets in te typen maar komt daarna vanzelf in het platform van Woots terecht.
Kan ik ergens meer informatie vinden over afstandsleren?

Er is een Wikiwijsarrangement over zoveel mogelijk aspecten van afstandsleren: https://maken.wikiwijs.nl/157878

Kan ik ergens meer informatie vinden over toetsen op afstand?

Er is een Wikiwijsarrangement waarin zoveel mogelijk informatie verzameld is: https://maken.wikiwijs.nl/159435

Kan ik iemand bellen als ik hulp nodig heb?

Je kunt het volgende nummer bellen: 0412-224103. Je krijgt dan een medewerker van het Hooghuis aan de lijn.

Leerlingen kunnen de Noordhoff-toetsen niet bereiken

Bij praktisch alle digitale materiaal van Noordhoff zit een toetsmodule. Hiermee kunnen digitale hoofdstuktoetsen worden afgenomen. De Noordhoff-toetsen zijn echter niet per definitie onderdeel van de licentie. Als docent kun je ze altijd zien, maar om ze te laten werken moet er een licentie zijn afgenomen.

Is bij de betreffende methode de licentie voor de toetsmodule afgenomen dan zien de leerlingen de betreffende link in daar staan.

Let op: maken leerlingen een toets binnen de Noordhoff-methode dan is de toetsomgeving niet afgeschermd.

Telefoon als softtoken voor SOMtoday

Om aan te kunnen melden op SOMtoday werken we met 2-weg authenticatie. Dat wil zeggen dat er na invoer van je gebruikersnaam en wachtwoord een aanvraag naar een speciale app op je mobiele telefoon wordt verzonden. Nadat je de aanvraag hebt geaccordeerd wordt SOMtoday bereikt.

Stap 1: installeren app

Ben je nieuw in dienst (of heb je een nieuwe mobiele telefoon) dan is de eerste stap het installeren van de app.

Carmel ICT heeft hiervoor een handleiding gemaakt. (aanmelden met je Office365 account)

Stap 2: afspraak met het servicepunt

Maak een afspraak met het servicepunt om de app te laten activeren. (let op: dit is óók nodig als je al langer in dienst hebt maar als je een nieuwe mobiele telefoon hebt aangeschaft) Bel hiervoor:
0412 224222 of intern 3333.

Stap 3: gebruik het softtoken bij het aanmelden 

De handleiding voor het gebruik van je softtoken vind je hier.

Wanneer moet ik mijn wachtwoord wijzigen?

Het is verstandig om een wachtwoord periodiek te wijzigen. Dit verkleint de kans dat je wachtwoord langdurig bij derde in bezit is in het geval van een hack.
Tevens kan het voorkomen dat je slachtoffer wordt van malware of phising. Heb je hier twijfels over? Verander dan altijd je wachtwoord.

Microsoft Teams Medewerkers

Breakout rooms in Teams

Het is mogelijk om, wanneer je een teamsmeeting hebt met je klas, verschillende ‘vergaderruimtes’ aan te maken, zogenaamde ‘breakout rooms’. Als organisator kun je zelf je leerlingen in een bepaalde groep plaatsen en beurtelings bij zo’n groepje meekijken. Zie voor video en handleiding: Leren tijdens lockdown – 2020-2021 – praktisch – Lesmateriaal – Wikiwijs

Hoe kan ik de achtergrond vaag maken tijdens video bellen?

Microsoft heeft hiervoor een functie ingebouwd, hier staat de uitleg hoe je het aanzet.

Hoe kan ik een mondelinge toets op afstand opnemen?

In de video zie je hoe je een opname maakt van bijvoorbeeld een mondeling examen in Teams, wat vervolgens in Stream wordt opgeslagen. Ook wordt getoond hoe je vervolgens de machtigingen kunt aanpassen voor de opname. https://www.youtube.com/watch?v=b7K_NqvUvUY

Maak bijvoorbeeld een kanaal aan waar maar één leerling in zit.

Hoe kan ik meldingen van een team uitzetten.

Ga naar het betreffende team in Teams.

Klik in de rechter bovenhoek op de drie puntjes en daarna op Kanaalmeldingen.

Kies in het eerste en tweede dropdown menu de optie “Uit”.

Hoe verzamel ik informatie over wat er in mijn Team gebeurt?

Helemaal nieuw is de mogelijkheid om aan een kanaal of chat van een ‘Team for education’ de tab ‘Insights’ toe te voegen. Je kunt dan een tabblad opvragen met informatie  over de digitale activiteit, gemiddelde cijfers etc. van je klas. Je kunt de gegevens uitvoeren naar Excel, je kunt filteren op leerling en je kunt de tijdsperiode aanpassen.

‘Insights’ aan een kanaal of chat toevoegen:

  • Open Microsoft Teams
  • Ga naar een team
  • Selecteer het kanaal waar je een tab aan wil toevoegen
  • Klik in de tab-balk op het +
  • Selecteer de app ‘insights’
  • Klik op ’toevoegen’
  • Klik op ‘opslaan’

Uitleg met schermprints: Tab insights toevoegen aan kanaal of chat

Hoe voorkom ik dempen en bedienen door leerlingen tijdens een video-vergadering

In deze video zie je hoe je de vergaderopties van een geplande vergadering in Microsoft Teams kunt aanpassen. Dit doe je om te voorkomen dat alle deelnemers in bijvoorbeeld een online les ook de microfoons kunnen dempen of de presentatie kunnen bedienen.

Ik heb het mapje lesmateriaal uit mijn Team verwijderd. Hoe krijg ik het terug?

Ieder Team for Education heeft standaard in het kanaal ‘algemeen’ een mapje lesmateriaal. Dit mapje is voor leerlingen ‘alleen lezen’. Maar wat nu als je als docent per abuis het mapje lesmateriaal hebt verwijderd? Hieronder zie je hoe je het mapje terug kunt halen.

  • Bovenaan het scherm in je Team zie je ‘cloudopslag toevoegen’
  • Kies nu voor ‘SharePoint’
  • Kies voor ‘lesmateriaal’
  • Je krijgt de opmerking dat geen klasmateriaal voor je klas te vinden is. Kies voor ‘maken’
  • Het mapje lesmateriaal wordt nu weer teruggeplaatst. Zat er al inhoud in, dan wordt ook de inhoud teruggeplaatst.

 

Ik kan een leerling niet toevoegen, teams zegt dat deze gebruiker “Skype for Business” gebruikt

De leerling gebruikt niet de Teams app. Laat de leerling de Teams app installeren.

Leerlingen horen geen geluid bij de Youtube-video

Zorg dat je werkt vanuit de app, dus niet vanuit de browser-versie van Teams.

Kies voor scherm delen en zet een vinkje in ‘systeemaudio opnemen

Als je nu de youtube-video afspeelt horen je leerlingen het geluid ook.

Mijn video staat 90 graden gedraaid bij mensen waarmee ik een videoverbinding heb.

Dit is een bug in Microsoft edge, gebruik een andere browser of download de Teams app.

Moet ik de Teams app gebruiken of teams via de web browser?

Wij adviseren de Teams applicatie deze werkt beter dan teams via de webbrowser. Hierin zit meer functionaliteit dan de website.

Waar kan ik de Microsoft Teams app downloaden?
Zijn er handleidingen beschikbaar?

Carmel-ICT heeft al een aantal handleidingen gemaakt: https://stichtingcarmelcollege.sharepoint.com/sites/SCC_Instructies
Deze instructies zijn op dit moment al wel een heel eind, maar nog niet volledig.

The Rentcompany

Mijn laptop is stuk wat nu?

We proberen fysiek contact zoveel mogelijk te beperken. Alleen voor apparaten die fysiek stuk zijn is het servicepunt op het mondriaan open. Hiervoor moeten leerlingen en medewerkers een afspraak maken via het telefoonnummer 0412-224222. Voor software problemen kunnen leerlingen en medewerkers alleen bellen, niet langs komen.

Reacties zijn gesloten.